Eind 2017 is een delegatie van BSA vertrokken naar
Mozambique. Doel van de reis is tweeledig. Kees en
Gert-Jan gaan de Landcruiser die nog in Noord Mozambique
staat terug rijden naar Zavora. Daar aangekomen zullen nog twee vrijwilligers zich bij het tweetal voegen. Gezamenlijk gaan
ze dan de situatie in de buurt van Zavora verkennen.
Zavora is de plek waar Stichting Soda in het verleden
actief is geweest. Zij hebben daar onder andere een
kliniek gebouwd voor Docters for Life. Ook zijn er
verschillende waterbronnen geboord. Voor dat doel is er
rond 2010 – 2011 een zelfgemaakte boorwagen naar
Mozambique getransporteerd. BSA heeft zich tot doel
gesteld het boren van waterbronnen verder voort te zetten.
Daarbij kunnen ze eventueel gebruik maken van de boorwagen
die in Zavora aanwezig is. Ook wil BSA er voor zorgen dat
de bronnen die al geboord zijn werkend blijven. Tijd dus
voor een inspectieronde.
Al snel wordt duidelijk dat de aanwezige tractoren en de
boorwagen hun beste tijd wel hebben gehad. Op de foto
rechts is te zien hoe ze gestald staan in de buurt van de
kliniek van Docters for life. Een van de beheerders daar
houdt min of meer toezicht. De heren hebben de technische
staat van de machines goed kunnen beoordelen.
Ook zijn er een aantal bronnen bezocht die vanaf 2011 door
vrijwilligers van Stichting Soda zijn geboord. Het blijkt
dat de pompen inmiddels zijn voorzien van een nummer. Dit
zou kunnen duiden op een registratie door de overheid.
Enkele van de pompen werken niet meer. De lokale bevolking
is niet in staat ze weer werkend te krijgen. De vrijwilligers lukt het wel om de pompen weer klaar te maken.
Tijdens dit bezoek wordt ook duidelijk dat er gezocht moet
worden naar een andere opslag voor de machines en
materialen. Er wordt contact gelegd met ‘oude bekenden’ om
te kijken welke mogelijkheden er zijn. Ook wordt er
contact gelegd met lokale bewoners om te kijken of en waar
er behoefte is aan extra bronnen. Al vrij snel wordt de
conclusie getrokken dat, wanneer BSA z’n doelen wil halen,
er veel werk verzet moet worden. Met de nu aanwezige
materialen en machines in Mozambique zal dat niet lukken.
De bouw van de boorwagen.
Bij thuiskomst wordt dan ook al vrij snel besloten dat er
een nieuwe boorwagen gebouwd moet gaan worden. In
september 2017 begint Kees met het verzamelen van een
aantal mensen die gezamenlijk de boorwagen zullen gaan
bouwen. Zonder tekening, maar met een heleboel kennis in
de hoofden, wordt er begonnen met de bouw. Iedere woensdag
avond wordt er gebouwd aan de machine.
Er is ook niet echt sprake van een planning, maar de gedachte is wel dat het
lang gaat duren voordat er een werkend apparaat verscheept
kan gaan worden naar Mozambique. Gaandeweg echter raken
steeds meer mensen enthousiast en wordt het tempo flink
opgevoerd. Iedere vrije avond en ieder vrij weekend uurtje
wordt besteed aan de bouw van de boorwagen.
Dat ging zo goed, dat rond de zomer van 2018 de boorwagen
feitelijk operationeel is.
Na wat proefdraaien in de buurt
worden de nodige verbeteringen aangebracht. Dat is hier
een stuk makkelijker dan in Mozambique. Ook wordt besloten
om nog meer materiaal aan te schaffen. Er volgen nog een
trekker, een platte wagen, een watertank, een 4x4 auto en
een quad.
Alles wordt uit elkaar gehaald en pico bello
gerepareerd zodat de boorploegen straks in Mozambique niet
voor verrassingen komen te staan. Ook wordt er voor
gezorgd dat de machines die meegaan goed in de verf komen.
Met de BSA kleuren groen, blauw en geel is de apparatuur
bovendien goed herkenbaar.
Open dag
Voordat de voertuigen en apparatuur verscheept gaat worden
naar Mozambique wordt er op zaterdag 29 december een open
dag gehouden voor belangstellenden en sponsoren. De dag
wordt druk bezocht ! Ook de loco is aanwezig. Een aantal
kopstukken van de stichting worden geïnterviewd
Op transport.
Voor het transport naar Mozambique worden een tweetal
containers aangeschaft. De containers worden gestald op
het terrein van autobedrijf Blaauw in Oldebroek. De
buurman (Stouwdam) takelt de containers op hun plek.
Eenmaal op de plek worden de containers geladen. Dit is
een precies werkje. Transport naar Mozambique is duur, dus
ieder centimeter moet benut worden. Ook is het belangrijk
dat je goed in de gaten houdt wat er precies in de
containers meegaat. De douane straks in Mozambique wil dat
exact weten en gaan dat zeker controleren. Hieronder een
paar foto’s die aangeven hoe de container beladen wordt.
Vanuit de ervaring die er is met het verschepen van
containers naar Mozambique is bekend dat het belangrijk is
om in het land van aankomst goede contacten te hebben. De
douane in die landen heeft een aantal regels die wij niet
kennen en ook niet altijd begrijpen. Ook is tijdens het
verkennend bezoek duidelijk geworden dat er in Mozambique
naar een andere opslagplaats gezocht moet gaan worden. De
plek waar de materialen nu staan is onvoldoende veilig.
Ook staan de machines in de open lucht. Tijdens het
verkennende bezoek is via een oude kennis contact gelegd
met Jaco le Roux. Dat is een Zuid Afrikaan die in
Inhambane een bedrijf heeft waar fruit gedroogd wordt:
Afrifruta Het bedrijf exporteert dit gedroogde fruit met
name naar Nederland. Jaco is uit het goede hout gesneden.
Met hem zijn afspraken gemaakt over de stalling van het
materiaal op het terrein van Afrifruta. Omdat het bedrijf
van Jacco ook heel veel ervaring heeft met het transport
van en naar Nederland begeleid hij ook de handling van de
containers in de haven na aankomst in Mozambique.
Ondertussen zijn de containers geladen en gereed voor
transport. Op 29 januari in alle vroegte worden ze weer
met behulp van de buurman (Stouwdam) op transport gezet.
De planning is dat de containers op 22 maart aankomen in
Mozambique. Dat is ook de dag dat de eerste kwartiermakers
vanuit BSA aan zullen komen in Mozambique. Het plan is om
dan in twee weken tot 10 bronnen te gaan boren. 28 maart
komt dan de volgende groep die hen daarbij gaat helpen.
Hierover in een volgend verslag meer.
Ben je enthousiast geworden ? BSA kan altijd hulp
gebruiken. Zowel hier in Nederland als ook in Mozambique
zijn er voldoende mogelijkheden. Als je belangstelling
hebt kun je contact opnemen met Kees Blaauw. Het liefst
even via de mail: info@autobedrijfblaauw.nl onder
vermelding van ‘belangstelling voor BSA’