Bouw van de boormachine – vervoer naar Mozambique




Eind 2017 is een delegatie van BSA vertrokken naar Mozambique. Doel van de reis is tweeledig. Kees en Gert-Jan gaan de Landcruiser die nog in Noord Mozambique staat terug rijden naar Zavora. Daar aangekomen zullen nog twee vrijwilligers zich bij het tweetal voegen. Gezamenlijk gaan ze dan de situatie in de buurt van Zavora verkennen. Zavora is de plek waar Stichting Soda in het verleden actief is geweest. Zij hebben daar onder andere een kliniek gebouwd voor Docters for Life. Ook zijn er verschillende waterbronnen geboord. Voor dat doel is er rond 2010 – 2011 een zelfgemaakte boorwagen naar Mozambique getransporteerd. BSA heeft zich tot doel gesteld het boren van waterbronnen verder voort te zetten. Daarbij kunnen ze eventueel gebruik maken van de boorwagen die in Zavora aanwezig is. Ook wil BSA er voor zorgen dat de bronnen die al geboord zijn werkend blijven. Tijd dus voor een inspectieronde.

Al snel wordt duidelijk dat de aanwezige tractoren en de boorwagen hun beste tijd wel hebben gehad. Op de foto rechts is te zien hoe ze gestald staan in de buurt van de kliniek van Docters for life. Een van de beheerders daar houdt min of meer toezicht. De heren hebben de technische staat van de machines goed kunnen beoordelen.

Ook zijn er een aantal bronnen bezocht die vanaf 2011 door vrijwilligers van Stichting Soda zijn geboord. Het blijkt dat de pompen inmiddels zijn voorzien van een nummer. Dit zou kunnen duiden op een registratie door de overheid. Enkele van de pompen werken niet meer. De lokale bevolking is niet in staat ze weer werkend te krijgen. De vrijwilligers lukt het wel om de pompen weer klaar te maken.
Tijdens dit bezoek wordt ook duidelijk dat er gezocht moet worden naar een andere opslag voor de machines en materialen. Er wordt contact gelegd met ‘oude bekenden’ om te kijken welke mogelijkheden er zijn. Ook wordt er contact gelegd met lokale bewoners om te kijken of en waar er behoefte is aan extra bronnen. Al vrij snel wordt de conclusie getrokken dat, wanneer BSA z’n doelen wil halen, er veel werk verzet moet worden. Met de nu aanwezige materialen en machines in Mozambique zal dat niet lukken.

De bouw van de boorwagen.

Bij thuiskomst wordt dan ook al vrij snel besloten dat er een nieuwe boorwagen gebouwd moet gaan worden. In september 2017 begint Kees met het verzamelen van een aantal mensen die gezamenlijk de boorwagen zullen gaan bouwen. Zonder tekening, maar met een heleboel kennis in de hoofden, wordt er begonnen met de bouw. Iedere woensdag avond wordt er gebouwd aan de machine. Er is ook niet echt sprake van een planning, maar de gedachte is wel dat het lang gaat duren voordat er een werkend apparaat verscheept kan gaan worden naar Mozambique. Gaandeweg echter raken steeds meer mensen enthousiast en wordt het tempo flink opgevoerd. Iedere vrije avond en ieder vrij weekend uurtje wordt besteed aan de bouw van de boorwagen.

Dat ging zo goed, dat rond de zomer van 2018 de boorwagen feitelijk operationeel is.
Na wat proefdraaien in de buurt worden de nodige verbeteringen aangebracht. Dat is hier een stuk makkelijker dan in Mozambique. Ook wordt besloten om nog meer materiaal aan te schaffen. Er volgen nog een trekker, een platte wagen, een watertank, een 4x4 auto en een quad. Alles wordt uit elkaar gehaald en pico bello gerepareerd zodat de boorploegen straks in Mozambique niet voor verrassingen komen te staan. Ook wordt er voor gezorgd dat de machines die meegaan goed in de verf komen. Met de BSA kleuren groen, blauw en geel is de apparatuur bovendien goed herkenbaar.

Open dag

Voordat de voertuigen en apparatuur verscheept gaat worden naar Mozambique wordt er op zaterdag 29 december een open dag gehouden voor belangstellenden en sponsoren. De dag wordt druk bezocht ! Ook de loco is aanwezig. Een aantal kopstukken van de stichting worden geïnterviewd


Op transport.

Voor het transport naar Mozambique worden een tweetal containers aangeschaft. De containers worden gestald op het terrein van autobedrijf Blaauw in Oldebroek. De buurman (Stouwdam) takelt de containers op hun plek. Eenmaal op de plek worden de containers geladen. Dit is een precies werkje. Transport naar Mozambique is duur, dus ieder centimeter moet benut worden. Ook is het belangrijk dat je goed in de gaten houdt wat er precies in de containers meegaat. De douane straks in Mozambique wil dat exact weten en gaan dat zeker controleren. Hieronder een paar foto’s die aangeven hoe de container beladen wordt.


Vanuit de ervaring die er is met het verschepen van containers naar Mozambique is bekend dat het belangrijk is om in het land van aankomst goede contacten te hebben. De douane in die landen heeft een aantal regels die wij niet kennen en ook niet altijd begrijpen. Ook is tijdens het verkennend bezoek duidelijk geworden dat er in Mozambique naar een andere opslagplaats gezocht moet gaan worden. De plek waar de materialen nu staan is onvoldoende veilig. Ook staan de machines in de open lucht. Tijdens het verkennende bezoek is via een oude kennis contact gelegd met Jaco le Roux. Dat is een Zuid Afrikaan die in Inhambane een bedrijf heeft waar fruit gedroogd wordt: Afrifruta Het bedrijf exporteert dit gedroogde fruit met name naar Nederland. Jaco is uit het goede hout gesneden. Met hem zijn afspraken gemaakt over de stalling van het materiaal op het terrein van Afrifruta. Omdat het bedrijf van Jacco ook heel veel ervaring heeft met het transport van en naar Nederland begeleid hij ook de handling van de containers in de haven na aankomst in Mozambique.

Ondertussen zijn de containers geladen en gereed voor transport. Op 29 januari in alle vroegte worden ze weer met behulp van de buurman (Stouwdam) op transport gezet.


De planning is dat de containers op 22 maart aankomen in Mozambique. Dat is ook de dag dat de eerste kwartiermakers vanuit BSA aan zullen komen in Mozambique. Het plan is om dan in twee weken tot 10 bronnen te gaan boren. 28 maart komt dan de volgende groep die hen daarbij gaat helpen. Hierover in een volgend verslag meer.

Ben je enthousiast geworden ? BSA kan altijd hulp gebruiken. Zowel hier in Nederland als ook in Mozambique zijn er voldoende mogelijkheden. Als je belangstelling hebt kun je contact opnemen met Kees Blaauw. Het liefst even via de mail: info@autobedrijfblaauw.nl onder vermelding van ‘belangstelling voor BSA’